In de slag om de klant gaan de grote supermarktketens maaltijdboxen aanbieden. Bedrijven zoals Mathijs Maaltijdbox en HelloFresh bereikten er de afgelopen jaren al een groeiende groep klanten mee. In zo’n maaltijdbox zitten ingrediënten en recepten voor gerechten die klanten zelf kunnen koken. Bedrijven die maaltijdboxen aanbieden, willen niet zeggen hoeveel klanten ze hebben, maar deskundigen gaan ervan uit dat inmiddels wekelijks tienduizenden huishoudens zo’n box bezorgd krijgen. Volgens Jack Stroeken van maaltijdboxbezorger Beebox kiezen mensen vooral voor een maaltijdbox vanwege het gemak. “Klanten hoeven niet na te denken over wat ze gaan koken en ze hoeven niet naar de supermarkt, want wij leveren de recepten en alle ingrediënten.”
Online boodschappenmarkt in de lift
Retailexperts schatten dat nu Albert Heijn is ingestapt de maaltijdboxen over een paar jaar 2 tot 3 procent van de boodschappenmarkt kunnen gaan uitmaken. Dat lijkt misschien niet veel, maar het gaat om enkele miljarden euro’s.
Het lijkt erop dat andere grote supermarktketens niet achter kunnen blijven. Toch hebben zij nog geen concrete plannen voor een eigen maaltijdbox. Alleen Jumbo laat weten volop bezig te zijn met het ontwikkelen van een vergelijkbare box.
Bron: NOS