Als laatste grote supermarktketen in Nederland lanceerde Jumbo ruim een jaar geleden zijn webwinkel. ‘Een mijlpaal’, noemde algemeen directeur Frits van Eerd de online supermarkt destijds. Hoe gaan de online zaken van het Veghelse concern een jaar na het startschot en waar liggen de knelpunten? De verwachtingen van Jumbo.com waren hooggespannen, mede door de lange aanloop van de keten en zijn ambities. “We gaan er alles aan doen om ook online alle verwachtingen te overtreffen”, verklaarde ceo Frits van Eerd bijvoorbeeld. En Jumbo mocht dan niet de eerste zijn met een online supermarkt, daardoor kon de keten juist leren van andere spelers.
Focus op pickup points en de maaltijdbox
Ondanks de lange aanloop houdt de keten het gaspedaal op online vlak inmiddels ingedrukt. Deze week passeert Jumbo bijvoorbeeld de grens van 150 afhaalpunten voor de online boodschappen en achter de schermen wordt gewerkt aan een maaltijdbox. Hoe die eruit ziet, is nog niet duidelijk.
Over de mate waarin de webwinkel bijdraagt aan de financiële balans, communiceert Jumbo nog niet. Directeur Roland van den Berg noemde de e-commerceactiviteiten eerder echter ‘financieel een zeer uitdagend gebeuren’. “Consumenten verwachten boodschappen gratis op te kunnen halen, terwijl wij veel meer kosten moeten toevoegen”, noemde hij als pijnpunt.
De grootste kostenpost voor Jumbo zit volgens Van den Berg in de logistieke keten die moest worden opgezet. Ook Jumbo’s formulepijler ‘Zeven Zekerheden’ is een interessante uitdaging. Online klanten moeten bijvoorbeeld hun geld terugkrijgen als ze in de omgeving van hun afhaalpunt een product voor een lagere prijs tegenkomen. Hij noemt deze kostenposten ook wel ‘entry barriers’ en op zich zijn die helemaal niet zo erg. “Daardoor kan ik comfortabel kijken naar nieuwe concurrentie in de markt, want het is heel lastig om te doen”, zei hij eerder dit jaar.
Wat eten we vandaag is een vraag die vele huishoudens zich elke dag weer vragen. Kunnen we in de toekomst eenvoudig onze boodschappen online bestellen en ’s avonds al heerlijk koken met de ingrediënten! De toekomst zal het ons leren.
Bron:Retailwatching